کد مطلب:30469
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:21
به چه جهت به خداوند عليم اطلاق ميگردد، اما به عنوان عارف توصيف نميشود؟
پاسخ به اين سئوال را راغب اصفهاني در كتاب مفردات خود ذيل كلمه عرف آورده است. ايشان ميگويد: عرفان ادراك شيء است به وسيله تفكر و تدبر در آثار آن شيء. عرفان اخص ازعلم است و متضاد آن انكار است. به همين خاطر گفته ميشود: فلاني معرفت به خدا دارد، نه علم به خدا، زيرا معرفت بشر به خداوند از راه تدبر و تفكر در آثار او امكان ميپذيرد، نه از راه شناخت و درك ذاتش. به همين قياس در مورد خداوند هم گفته نميشود خداوند عارف به فلان مطلب است بلكه ميگويند: الله يعلم كذا زيرا علم به اشيا و امور براي خداوند علمي بي واسطه است و پروردگار عالم از تفكر و تدبر در آثار شي و براي شناخت آن مبرّاست. از اين رو به خداوند عارف گفته نميشود و فعل عرف به او منسوب نميگردد، بلكه او را عالم و علم خواندهاند.(1)
هم چنين بايد توجه داشته باشيم كه اسما و صفات الهي، توقيفي است و خداوند را به اسما و صفاتي توصيف ميكنيم كه مأثور باشد، يعني در آيات و يا روايات صحيح وارد شده باشد.
پينوشتها:
1 - مفردات راغب، باب العين، ص 331.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.